– Innhoold hentet fra NRK –
– Det følger med en ladekabel for stikkontakt i bilene, men for en varig løsning hjemme, er ikke det bra. Den er for dårlig dimensjonert, den tåler ikke den belastningen over tid. Det kan føre til brann, varmgang i kontakten og brann i ledningsnettet frem til kontakten, forklarer Jan Tore Gjøby i Rakkestad-selskapet Enmira.
De har i en årrekke drevet med rådgivning om sikker lading av elbil, og mener stikkontakten kun bør være en backup.
Mange gjør feil
Tall fra Elbilforeningen viser imidlertid at de fleste eiere av el- og hybridbiler lader bilen i en vanlig stikkontakt.
– Elbilene og plugin-hybridene er såpass nye at det er veldig greit å ha en backup-løsning når man er ute og kjører slik at man får ladet.
– Hva kan man installere på en vanlig kurs for å være sikker på at det er greit hvis man skal bruke en vanlig stikkontakt?
– Du må ha en kabel som går rett frem til en stikkontakt og kun den stikkontakten på den kursen, altså du må ha ny kurs. I tillegg må du ha et spesielt jordfeilvern. Da er man langt på vei til å sette opp en skikkelig ladestasjon som ivaretar sikkerheten fullt ut, sier han.
Tror ikke mange er klar over det
Tommy Skauen i Infratek Elsikkerhet tror bruker vanlig stikkontakt fordi de ikke vet bedre.
– De aller fleste som har elbil er ikke klar over at det kan bli varmgang i anlegget. De har heller ikke fått informasjon om det. De tenker heller ikke over at kursen gjerne går innom andre steder som stue og vaskerom, slik at den har en annen belastning samtidig.
Nye regler som kom i 2014 krever en egen maks 10 ampere kurs med egen jordfeilbryter tilpasset billading dersom du skal lade fra vanlig stikkontakt. Kravene har ikke tilbakevirkende kraft for eldre husstander, men det er en grunn til at regelverket kom.
– Det har vært branner og branntilløp. Ikke bare i stikkontakter der man har plugget i, men også inne i huset i koblingspunktene hvis for eksempel kursen i garasjen går via andre punkter.
Selv om det blir en del dyrere å legge om strømmen, mener Skauen at det er verdt det.
– Jeg ville nok brukt 5-10.000 kroner på å forbedre anlegget i huset enn å bruke pengene på ekstrautstyr i bilen.